Frauderisico verkleinen en verzekeren

Uit een recent onderzoek van Allianz is gebleken dat een ruime meerderheid van de Nederlandse bedrijven het afgelopen jaar schade heeft opgelopen door fraude. In 56% van de gevallen gaat het om interne fraude. Hoe voorkomt u dat úw medewerkers de fout in gaan en wat te doen bij een vermoeden van fraude? En is de schade te verzekeren?

Mannelijke en vrouwelijke collega's praten, bespreken het project en glimlachen terwijl ze door het moderne kantoor lopen
Nieuws
Datum: 02-07-2024

Bedrijven ervaren fraude als een toenemend gevaar, maar tegelijk zijn ze tevreden over de maatregelen die ze nemen en de bescherming die ze hebben opgebouwd. Dat gevoel van veiligheid is niet helemaal terecht. Maar liefst 69 procent van de bedrijven heeft de afgelopen 2 jaar te maken gehad met fraudepogingen. De schade kan groot zijn. Bij 55% van de gevallen is de schade hoger dan 50.000 euro, bij 16% hoger dan 200.000 euro. Bij interne fraude leidt 2% tot schades hoger dan 1 miljoen euro. Bij externe fraude is dat 5%.

Wie zijn de interne fraudeurs?

Bij kleinere schadeposten is de fraudeur vaak een man tussen de 26 en 45 jaar die minder dan vijf jaar in dienst is. De grote schades door interne fraude worden vooral gepleegd door seniors die al langer in dienst zijn. Omdat zij vertrouwd worden en toegang hebben tot vertrouwelijke systemen en informatie, kunnen zij ongestoord hun gang gaan. Bijna 20 procent van (grote) schades door interne fraude wordt veroorzaakt door een lid van directie of management.

Kansen voor een fraudeur

Als u de kans op fraude door medewerkers en leidinggevenden wilt verkleinen, kunt u om te beginnen in kaart brengen waar in uw bedrijfsprocessen iemands kansen liggen om te frauderen. Liggen er bijvoorbeeld goederen of producten onbeheerd in uw magazijn? Controleert u ziekmeldingen? Heeft u een helder concurrentiebeding? Screent u uw medewerkers voor indiensttreding? En treft u maatregelen in de digitale sfeer, zoals twee-factorauthenticatie, VPN, firewalls en antivirussoftware?

Gedrag en problemen bespreekbaar maken

Soms kunnen collega’s al vermoedens hebben van fraude omdat iemand smoezen en leugens vertelt, zich niet houdt aan regels en procedures, bewust alleen werkt of er een levensstijl op na houdt die niet overeenkomt met het inkomen. Maar wanneer meld je dat? Leg vast hoe uw medewerkers omgaan met een vermoeden van fraude en maak het onderwerp bespreekbaar. Heeft u meer dan 50 medewerkers in dienst? Dan moet u een klokkenluidersregeling hebben. Maak het verder mogelijk dat personeel hun geldproblemen of conflicten met de leiding open met u kunnen bespreken en samen met u naar een oplossing zoeken. Dit zijn vaak de motieven om te frauderen.

Schade door fraude verzekeren

Neem contact op met ons kantoor om te bespreken hoe u het frauderisico kunt verzekeren. Wat heeft u bijvoorbeeld aan een cyberverzekering of bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering? U kunt ook een speciale fraudeverzekering afsluiten, die financiële schade door oplichting vergoedt en u helpt bij het opstellen van een fraudepreventieplan. En een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt uitkomst als u een fraudeur wilt ontslaan. Wij bespreken met u welke verzekeringsoplossingen het beste passen bij uw bedrijf.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.